Friday, June 17, 2011

Skateboard :)


Yea cuti pun..hee. boleh tak nk cakap yea sb cuti ye..? boleh kot..ala tak ape lah cuti dua hari ajee..agi pun byk assingment kena wt..haa kira belajar dlm cuti lah kn..
setakat ni sume nye Alhamdulillah dalam kawalan lagi..azam baru ni..azam sem baru..nk wat keje sume bia teratur..tak nak la kucar kacir..susah nanti jadi kelam kabut.. bak kata lecturer management..kne ade plan..hehe.baru blaja tadi..duk dpn skali pulak tu..aduh lama tak duk dpan2 camtu..cm kat sekola pulak rasenye.. :P

oklah ni nak cerita skateboard ni..wlaupun tak tahu main..tapi dah berminggu2 dah sbnrnye nk tulis psl ni.. ade lah sbnye..hee.

hmm skateboard..Skateboard adalah papan yang memiliki empat roda dan digunakan untuk aktivitas meluncur. Papan ini memiliki tenaga yang dipacu dengan mendorong menggunakan satu kaki sementara kaki yang satunya berada di atas papan. Bisa juga sang pengguna berdiri di atasnya sementara papan ini meluncur ke bawah pada sebuah turunan yang curam dan dengan ini menggunakan gaya gravitasi sebagai pemacu.

Tidak ada yang tahu pencipta dan dari mana asal skateboard. Namun, diperkirakan sudah ada sejak tahun 1904. Awalnya, skateboard berbentuk kotak kayu. Adakemudinya dan ada roda-roda di bagian bawahnya. Lalu, beberapa waktu kemudian, bentuknya berubah menjadi papan kayu. Ukurannya 2x4 kaki atau 61x121,9 cm. di bagian bawahnya terdapat 4 roda dari bahan logam yang dipaku.

dulu nama orang pangil skateboard ni "sidewalk surfing"..nak main nye pun kena ade cara2 nyaa..kene pakai alat2 keselamatan diri ke..um tpi kalau tak nak pkai pun tak pe kot..tpi ape2 jadi tak tahu lah ye..hehe. contoh alat keselamatannya.. contohnye kasut yg sesuai..yg sedikit tebal la..utk lindungi kaki dari luka..lagi..helmet dan pelindung siku dan lutut.. sb kalau jatuh tak la luka teruk kan...tapi kdang2 malas mau pakai tu..kn2.. :P

tpi sy pun tak tahu benda2 ni..ape kata kita cuba tanya yg tahu dan pakar..hee

skateboard

finger skateboard..hm yg ni sy reti main..hee

syoknyeee ^,<


hee ok la itu saje sy boleh tulis pasal skateboard ni.. nak tahu lagi..boleh tengok kat 

ada la sedikit sebanyak info nye...  

ok Assalamualaikum... :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...